Proiecte
SPRE NOI ORIZONTURI PE CARARILE LECTURII
Am ales ca titlu al interventiei noastre insasi denumirea proiectului in care a fost atrasa scoala noastra, din initativa si cu sprijinul Fundatiei Centrul Educatia 2000+.
Considerata o „scoala de centru”, doar pozitionarea in perimetrul central al orasului Galati nu rezolva de la sine si nu elimina a priori problemele cu care se confrunta astazi, in general, scoala romaneasca. Am putea recunoaste ca, datorita structurii sociale a populatiei scolare (elevi proveniti din familii monoparentale, cu parinti plecati in strainatate, someri, benficiari de venit minim garantat sau din familii de etnie rroma), ne aflam, adeseori, in fata unor adevarate provocari in ceea ce priveste indeplinirea responsabilitatii educativ-instructive si formative specifice unei institutii de invatamant. Ne-am aflat in fata unei realitati care era de natura sa ne descumpaneasca: elevii nu citesc sau citesc din ce in ce mai putin, nu valorizeaza lectura, intr-un cuvant nu se simt motivati pentru acest efort intelectual. Iar elevii care nu citesc sunt prinsi intr-un cerc vicios: citesc cu greutate, abia silabisind, nu inteleg ceea ce citesc, deci nu le place sa citeasca. Sa mai adaugam ca practica ultimilor ani ne-a aratat ca aceste tare se duc pana la examenul de bacalaureat.
Asadar, dificultatile nefiind putine, proiectarea anuala a activitatilor are in vedere strategii si modalitati concrete de diminuare pana la eliminare progresiva a acestora. Este dificil sa prioritizezi, fiindca dorinta fireasca este sa le rezolvam pe toate. Totusi, pentru ca proiectul in discutie pune accent pe „Imbunatatirea competentelor de lectura”, asa cum s-a si numit una dintre actiunile prioritare ale MECTS derulate in anul scolar trecut, ne vom referi la acest aspect.
Importanta lecturii este evidenta si mereu actuala. E un instrument care dezvolta comunicarea intre oameni (care ar fi bine sa fie inteleasa ca o necesitate fundamentala ce ne poate scoate din orice impas!), facandu-se ecoul capacitatilor de gandire si limbaj. In afara cartii nu poate fi conceputa azi o cultura sistematica a individului si, implicit, a societatii. Efortul si dorinta spre lectura continua, sistematica, vizand o perspectiva, reprezinta conditia oricarui succes personal. Toate celelalte mijloace de raspandire a cunostintelor raman subordonate cartii si astfel vor ramane, oricat de mult se vor inmulti si perfectiona procedeele lor tehnice.
Avand ca scop imbunatatirea serviciilor educationale prin intermediul activitatior extracurriculare, proiectul, al carui responsabil este prof. Mariana Mogos, a fost implementat de prof. Violeta Teodora Lungeanu, in calitate de initiator si coordonator, alaturi de o echipa formata din profesoarele Camelia Burlacu, Georgeta Gaita si Ioana Mitrof. Target-ul proiectului l-au reprezentat 40 de elevi selectati dintre cei mai defavorizati din punct de vedere social si material. Activitatile si programele educationale s-au organizat in cadrul celor doua cercuri de specialitate: cercul de lectura „Calatorie in lumea cartiolor (Filolecturia)” si cercul de limba engleza „Let’s play English”. Ambele cercuri si-au coordonat activitatile organizate intr-un Plan de interventie redactat lunar. Am organizat si un Centru de Documentare si Informare deschis, deopotriva profesorilor, elevilor si membrilor familiilor lor.
Si pentru ca nici un succes al scolii nu poate fi conceput fara colaborarea cu familia, unele activitati de cerc s-au organizat in prezenta unui membru al familiei elevilor ce alcatuiesc grupul tinta. Am urmarit astfel sa atragem interesul adultilor pentru sprijinirea demersului educativ, sa-i convingem mai intai pe ei despre utilitatea activitatilor desfasurtate, sa-i sensibilizam si sa-i implicam mai mult in supravegherea si indrumarea spre lectura a copiilor lor. In ceea ce priveste reactia, trebuie sa spunem ca, la inceput, ne-am aflat in fata a doua atitudini diferite. Parintii sau reprezentantii acestora s-au aratat in cea mai mare parte cooperanti, dispusi sa-i indemne pe copii sa frecventeze bibliotecile orasului, sa parcurga impreuna cu ei lecturile recomandate, sa incerce valorizarea lor in discutii pe marginea cartilor si chiar sa contribuie, in pofida dificultatilor materiale, la achizitionarea de carte pentru crearea unei biblioteci personale. Pe parcurs, nu toate aceste angajamente s-au si concretizat in toate cazurile, dar adultii au ramas interesati, in cea mai mare parte, de derularea proiectului.
Nu la fel de simplu a fost sa-i determinam pe elevi nu atat sa participe la activitatile de cerc, desi nu au lipsit dezinteresul si tentativa de absentare, cat sa-i facem sa iasa din faza de spectator mut si silit sa ia parte la un spectacol nedorit. La primele sedinte de cerc au fost putini membri ai grupului care au parcurs bibliografia indicata, au fost si mai putini cei care au indraznit sa participe la dezbateri. Lucrurile s-au imbunatatit treptat si tot mai multi au fost cei ce s-au antrenat in activitate. Au prins curaj si incredere in sine si chiar au inceput sa manifeste placere pentru ceea ce faceau impreuna. Motivatia s-a instalat prin efortul cadrelor didactice responsabile pentru implementarea proiectului, care s-au straduit chiar si cu eforturi materiale, sa faca cat mai interesante si placute activitatile de cerc. Accentuand pe aspectul vizibil ludic al manifestarilor, in substrat s-a umarit formarea si dezvoltarea deprinderilor de munca intelectuala, individuala si in echipa, cultivarea unor disponibilitati afective, precum: colegialitate, prietenie, spirit de intrajutorare, competitie. Ne-a preocupat insa si ca aceste valori sa devina principii, sa determine interactiunea lor si sa se transforme in atitudini si comportamente, in abilitati si deprinderi. Desi putem afirma ca procesul a demarat, el este de durata. Urmarindu-i pe elevii cuprinsi in acest experiment in activitatile scolare propriu-zise, am constatat o alta atitudine, mai angajata, mai responsabila la unii dintre ei, mai multa preocupare si disponibilitate, comparativ cu indiferenta, respingerea sau intoleranta anterioara.
Incheierea primei etape a proiectului s-a facut sub forma unei excursii de studiu in capitala, organizata la inceputul lunii octombrie. Obiectivele au fost casele memoriale ale scriitorilor Tudor Arghezi si Liviu Rebreanu, Muzeul Literaturii Romane si British Council. Am putut observa interesul si emotia elevilor in locul unde marii scriitori au trait si si-au creat opera. La Martisor au vrut chiar sa citeasca ei unele din poeziile argheziene din ciclul „Cartea cu jucarii”, dupa ce au ascultat insasi vocea scriitorului.
Valorificand experienta primei etape a proiectului, suntem in faza de a programa activitatile etapei urmatoare. Plecand de la adevarul ca perioada de formare a gustului pentru citit coincide cu cea cand se pun bazele acestuia, in clasele I-IV, am propus includerea in CDS la nivelul ciclului primar a unui curs pe tema lecturii, intrucat interventia invatatorului in clasele primare este absolut necesara in vederea formarii gustului pentru lectura. Formandu-se inca din primii ani de scoala, acesta ramane pentru toata viata o obisnuinta utila, o necesitate.
De asemenea, vom continua activitatea cercurilor de lectura si cu alte grupe de elevi din afara grupului-tinta, vom organiza schimburi de experienta inter-scoli pe tema lecturii si vom participa, in baza parteneriatului incheiat cu Biblioteca Judeteana „V.A.Urecchia”, la o campanie de promovare a lecturii. Astfel, poate ii vom determina si pe elevii nostri sa gandeasca precum Mircea Eliade: „Toti cei care au acces la o biblioteca, la carti, sunt niste insi mai buni ca altii, mai fortificati, iar durerile ii ating mai putin si nefericirile trec mai repede.”
Scoala Gimnaziala Nr. 16 Galati
Prof. Mariana Mogos